Resepi Ayam Sup Halia

Resepi ayam sup halia culbertson, resepi ayam sup haliaeetus, resepi ayam sup halian, resepi ayam sup halia beamer, resepi ayam sup halia restaurant, resepi ayam sup halia thornton, resepi ayam sup halia therapeutics, resepi ayam masak sup, resepi ayam masak merah, resepi ayam goreng berempah, resepi ayam kam heong, resepi ayam black pepper,

Salah satu hidangan ayam yang paling sedap dan popular di Malaysia ialah Ayam Masak Halia. Dengan rasa yang pedas dan sedikit manis, hidangan ini pasti dapat memukau selera anda! Berikut adalah resepi yang sangat mudah dan cepat untuk disediakan. Mari kita melihat bahan-bahan dan langkah-langkah untuk membuat Ayam Masak Halia:

Bahan-bahan:

1. 1 ekor ayam, dipotong kecil-kecil

2. 2 ulas bawang putih, dicincang halus

3. 2 inci halia, dihiris halus

4. 2 sudu besar kicap manis

5. 1 sudu kecil minyak masak

6. 150 ml air

7. Tepung jagung secukupnya untuk mengental kan kuah (opsional)

8. Garam dan gula secukup rasa

Langkah-Langkah:

1. Panaskan minyak dalam kuali.

2. Tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau.

3. Masukkan ayam dan kacau sehingga ayam bertukar warna.

4. Tambah air dan kicap. Kacau sebati dan tutup kuali. Biarkan ia mendidih.

5. Selepas 10 minit, perasakan dengan garam dan gula. Jangan terlalu banyak gula.

6. Jika anda ingin kuah menjadi sedikit pekat, gunakan tepung jagung. Campurkan 1 sudu besar dengan sedikit air, lalu masukkan ke dalam kuali perlahan-lahan. Kacau sehingga semua bahan bercampur dengan baik.

7. Matikan api dan siap untuk dihidangkan.

Ayam Masak Halia boleh dihidangkan dengan nasi panas atau nasi impit. Untuk tambahan rasa yang lebih, anda boleh menambahkan sedikit cili kisar dan hirisan bawang besar di atas hidangan. Rasakan kenikmatan hidangan ini!

Sekiranya anda mencari hidangan ayam yang simple tetapi sungguh-sedap, Ayam Masak Halia adalah pilihan yang tepat. Resepi ini pasti akan memenuhi selera anda dan tidak akan memakan banyak masa untuk disediakan. Cuba buat hari ini!

Resepi Ayam Sup Halia

If you are looking for Ayam halia, you've came to the right web. We have pics like Resepi sup ayam halia ringkas tapi sedap • resepi bonda, cenitherebeq sup ayam herba chinese style, resepi sup ayam (sedap dan mudah!) bidadari.my. Here you go:

Resipi ayam kukus halia simple & sedap, my life & my loves . resepi sup ayam sedap

My life & my loves . resepi sup ayam sedap. Ayam halia masak resepi sedap lauk kuih. Sup ayam halia.. dapur tanpa sempadan. Ayam halia. Cenitherebeq sup ayam herba chinese style. Resepi sup ayam (sedap dan mudah!) bidadari.my. Ayam sup resepi sedap masak mamatisya bahan



Also read:

.