Resepi Dada Ayam Sweet Sour

Resep dada ayam sehat, resep dada ayam fillet, resep dada ayam untuk diet, resep masakan dada ayam, resep dada ayam diet, resep dada ayam sehat, resep dada ayam panggang diet, resep dadar jagung,

Berkongsi resepi masakan yang enak dan sedap memang menjadi kegemaran bagi sesetengah orang. Jika anda mencari sesuatu yang merangsang selera yang menawarkan perpaduan rasa yang unik dan memuaskan, ayam Sweet Sour Chinese Style adalah jawapannya. Memang popular di restoran Chinese, kini anda boleh mencuba masak di rumah dengan mudah menggunakan resepi yang saya kongsikan di bawah ini.

Bahan-bahan:

1. Dada ayam - 500g

2. Lada hitam – 1 biji

3. Bawang besar – 1 biji

4. Cili merah – 1 biji

5. Tomato besar – 1 biji

6. Soya sauce - 1 sudu besar

7. Kicap cair - 2 sudu besar

8. Serbuk kari - 1 sudu kecil

9. Garam secukup rasa

10. Gula pasir – 1 sudu besar

11. Minyak masak

12. 1 tin nenas besar – blend hingga halus

13. Air - 100 ml

Cara-cara:

1. Potong ayam kepada dadu dan campurkan dengan soya sauce, kicap cair, serbuk kari, dan sedikit garam. Biarkan selama 15-20 minit agar ayam dapat meresap bahan-bahan tersebut.

2. Panaskan minyak masak di atas kuali dan masukkan ayam tadi. Goreng hingga kuning keemasan.

3. Gunakan kuali baru, tumis bawang cili dan lada hitam dengan minyak masak sehingga wangi.

4. Masukkan tomato yang telah dipotong dadu bersama-sama dengan nenas blend tadi.

5. Letakkan garam dan gula pasir secukup rasa.

6. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dalam kuali tadi dan biarkan bahan-bahan itu direneh selama 10-20 minit agar ayam menjadi empuk.

7. Biarkan campuran tadi berair sedikit.

8. Sajikan di atas pinggan dan nikmati dengan cucur udang atau hot rice.

Apa yang paling menarik tentang resipi ini adalah rekaan rasa yang unik. Dengan campuran tomato, nenas dan kicap cair, ia menawarkan perasaan yang masam, manis dan sedikit pedas yang menarik. Daging ayam pula lembut dan juicy.

Ini adalah pilihan yang baik untuk sambutan istimewa seperti ulang tahun atau perayaan keluarga. Atau, cuba masak ayam sweet sour untuk hidangan sederhana yang sedap dan memuaskan. Lagi pun ia tidak memerlukan masa yang lama untuk disediakan.

Mari mencuba resepi ini di rumah dan nikmati masakan yang enak dan sedap. Selamat mencuba!

Resepi Dada Ayam Sweet Sour

If you are searching about √resepi ikan sweet sour mudah, you've came to the right place. We have pics like Patyskitchen sweet sour chicken fillets/ sweet sour isi ayam, resepi ayam sweet sour chinese style / chinese restaurant style chilli, resepi dada ayam isi keju • resepi bonda. Here it is:

Resepi ayam sweet sour yang mudah the resepi, resepi ayam sweet sour chinese style / chinese restaurant style chilli

Resepi ayam masak sweet sour simple ahmedcux. Resepi sweet sour ayam kalau nak buat guna ayam pun ok jugak. diksfart. Sour ayam resepi aida dapur meh tengok. Siakap resepi macam ekspres sedap restoran. √resepi ikan sweet sour mudah. Pin on masakan. Resepi siakap sweet sour paling simple, ekspres & sedap macam restoran thai



Also read:

.