Resepi Ikan Tongkol Bakar Oven

Resepi ikan tongkol bakar oven roasted, resepi ikan tongkol bakar oven mitts, resepi ikan tongkol bakar oven pot, resepi ikan tongkol goreng berlada, resepi ikan tongkol masak cuka, resepi ikan tongkol masak singgang, resepi ikan tongkol masak rendang, resepi ikan bakar, resepi ikan cencaru, resepi ikan tenggiri, resepi ikan masak kicap, resepi ikan merah,

Jom cuba resepi acar ikan tongkol yang sedap dan menyelerakan ni! Acar ini memang popular di kalangan masyarakat Melayu dan pasti menjadi pilihan yang tepat untuk hidangan makan siang atau malam. Tanpa banyak cakap, mari kita tengok apa yang diperlukan dan cara membuatnya!

Bahan-bahan:

  • 1/2 kg ikan tongkol
  • 2 biji timun
  • 3 biji cili merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar cuka masak
  • 2 sudu besar gula
  • 1/2 sudu teh garam
  • 4 inci halia
  • Air secukupnya

Cara-cara memasak:

  1. Potong ikan tongkol ke saiz yang diingini dan basuh bersih dengan air.
  2. Blenderkan bawang putih, cili merah, halia dan sedikit air.
  3. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumiskan bahan yang diblender hingga naik bau dan garing.
  4. Masukkan ikan tongkol yang telah dipotong dan tambahkan air sehingga ikan sepenuhnya tenggelam.
  5. Tambahkan cuka masak, gula dan garam. Kacau rata dan biarkan masak selama 10 minit.
  6. Potong timun dan tambahkan ke dalam kuali. Masak selama 2 minit.
  7. Siap untuk dihidangkan!

Selamat mencuba! Pastikan anda nikmati hidangan ini bersama-sama dengan nasi panas yang lembut. Marilah kita bersama-sama menjamu selera dengan acar ikan tongkol yang sedap ini!

Jangan lepaskan peluang untuk mencuba resepi masakan lain yang dihasilkan oleh masyarakat Melayu yang merupakan salah satu dari banyak adat dan budaya yang kaya di Malaysia. Dijamin ia pasti memukau lidah anda dengan rasa yang sedap dan unik!

Resepi Ikan Tongkol Bakar Oven

If you are looking for Resepi ikan bakar oven ovenqta, you've visit to the right page. We have pictures like Resepi gulai ikan tongkol (lazat dan menyelerakan) bidadari.my, resepi ikan bakar oven ovenqta, resepi ikan siakap bakar oven ~ resep masakan khas. Read more:

Resepi acar ikan tongkol • resepi bonda, resepi gulai ikan tongkol (lazat dan menyelerakan) bidadari.my

Resepi ikan tongkol bakar oven recipe of speedy jagung bakar awesome. Resepi ikan bakar oven ovenqta. Ikan tongkol resepi. Resepi gulai ikan tongkol (lazat dan menyelerakan) bidadari.my. Ikan bakar portugis resepi siakap sedap masak kerapu masakan linapg khas. Ikan tongkol resepi bakar masakan resep. Ikan tongkol bakar resepi pedas oven bumbu merah suwir


Also read:

.