Resepi Rendang Daging Maman

Resepi rendang daging maman bakery, resepi rendang daging maman soho, resepi rendang daging hitam, resepi rendang daging guna pressure cooker, resepi rendang daging negeri sembilan, resepi rendang ayam, resepi rendang minang,

Rendang daging adalah hidangan yang sangat popular di kalangan masyarakat di Malaysia. Hidangan ini biasanya dihidangkan semasa majlis-majlis tertentu seperti majlis perkahwinan, aqiqah, kenduri dan makan beradab. Rendang adalah masakan yang mempunyai banyak versi di seluruh Indonesia, Malaysia dan Brunei. Tetapi hari ini, saya ingin kongsikan dengan anda satu resepi rendang daging yang sangat istimewa dan pasti boleh memuaskan selera anda.

Bahan-bahan:

-2 kg daging lembu (potong kecil) -50 gram kelapa parut (kering /boleh digantikan dengan santan pekat) -1 batang serai -5 biji buah pelaga -3 biji buah keras -2 sudu besar cili kering dikisar -1 sudu besar ketumbar -1 sudu besar jintan manis -1 inci kunyit hidup -7 tangkai daun kunyit -5 tangkai daun limau purut -2 sudu besar gula (gula merah) -3 sudu besar minyak masak untuk menumis -1 liter air -3 buah asam keping -Secubit garam

Cara-Cara:

1. Perah kelapa parut dengan air bersih untuk mendapatkan santan pekat. Buang air perahan pertama. Ulangi proses sehingga kelapa betul-betul kering.
2. Panaskan minyak dalam kuali /periuk. Tumis rempah-rempah seperti serai, pelaga dan buah keras sehingga naik bau.
3. Masukkan cili dan gula. Tumis sebentar sehingga rata.
4. Masukkan daging lembu dan kacau sehingga rata dan ketuan setiap bahagian daging. Tambahkan air dan santan pekat. Kacau sehingga rata dan kering.
5. Masukkan daun-daun dan asam keping, masak dengan api kecil sehingga kuah menjadi pekat dan daging menjadi empuk. Letak garam secubit atau secukup rasa dan masak sehingga kering dan berminyak.
6. Saji dan hidang.

Selamat mencuba!

Rendang daging memang sangat sedap dan enak dimakan bersama dengan nasi panas. Hidangan ini juga boleh dihidangkan semasa waktu makan malam dan pastinya akan memuaskan selera keluarga anda. Dengan menggunakan resepi ini, anda pasti dapat menonton hidangan yang enak dan pasti boleh memikat hati mereka yang suka dengan masakan tradisional.

Ingatlah, rendang daging ini tidak sesuai dimakan oleh mereka yang sedang menjalankan diet kerana mengandungi bahan-bahan yang bersifat yang tinggi dalam kalori dan lemak. Namun, tidak ada salahnya untuk mencuba masakan ini sekali sekala untuk kepuasan diri sendiri.

Kesimpulan

Rendang daging adalah makanan yang sangat popular di kalangan masyarakat Malaysia dan Indonesia. Masakan ini mempunyai banyak versi berasaskan dari negeri-negeri di Malaysia dan Indonesia. Tetapi, resepi ini adalah versi yang mempunyai cita rasa yang istimewa dan pasti boleh memuaskan selera anda. Saya harap dengan resepi ini, anda juga dapat menyelesaikan masalah dalam memilih hidangan semasa kenduri atau semasa waktu makan malam.

Resepi Rendang Daging Maman

If you are searching about 7 resepi rendang daging sedap (juadah istimewa hari raya) listikel.com, you've came to the right page. We have images like Koleksi resepi rendang daging, 16 resepi rendang mudah dan sedap! ayam, daging, kerang, ikan, udang, secawancoffee_sesuducreamer rendang maman negeri sembilan terbaik!. Read more:

Secawancoffee_sesuducreamer rendang maman negeri sembilan terbaik!, 16 resepi rendang mudah dan sedap! ayam, daging, kerang, ikan, udang

7 resepi rendang daging sedap (juadah istimewa hari raya) listikel.com. Rendang masakan rasa cita ibu ramarama bakal syawal tiba sudah. Resepi rendang ayam maman negeri sembilan pewarna g. Rendang saya titian perjalanan alhamdulillah dimakan pek memang sedap nasi gini inilah satu. Resepi rendang daging dengan santan ayam brand ~ cikgu norazimah. Resepi rendang daging maman mudah. Rendang cita rasa masakan ibu di rumah! faizzah amir


Also read:

.