Resepi Karipap Kentang Daging

Resepi karipap kentang daging cincang, resepi karipap sardin kentang, resepi karipap kentang, resepi karipap rangup, resepi karipap daging, resepi karipap frozen, resepi karipap pusing chef liza,

Assalamualaikum semua! Nak kongsikan resepi karipap sedap yang dah lama saya simpan ni. Mesti ramai yang suka makan karipap kan? Sama la dengan saya jugak. Selalu kalau cuti-cuti ke tempat yang jauh-jauh, pasti akan singgah beli karipap. Tapi, kalau boleh buat sendiri, kenapa tidak kan?

Cara-cara Membuat Karipap

Pertama sekali, untuk membuat kulit karipap ni, anda perlu ada bahan-bahan berikut:

  1. 2 cawan tepung
  2. 2 sudu besar minyak masak
  3. 1 sudu kecil garam
  4. Air secukupnya

Campurkan semua bahan-bahan tadi dan gaul sehingga menjadi doh yang lembut. Kemudian, rehatkan doh tu selama 30 minit.

Sementara itu, anda boleh sediakan bahan-bahan untuk isian karipap seperti berikut:

  1. 1 biji kentang (dihiris dadu kecil)
  2. 1/2 biji bawang besar (dihiris dadu kecil)
  3. 1/2 cawan isi ayam (dihiris dadu kecil)
  4. 2 ulas bawang putih (dihiris halus)
  5. 1/4 sudu teh lada hitam
  6. 1/4 sudu teh jintan manis
  7. 1 sudu besar sos tiram
  8. 1 sudu teh kicap cair
  9. Garam secukup rasa

Sediakan kuali dan masukkan sedikit minyak masak. Tumis bawang putih hingga naik bau dan garing. Kemudian, masukkan isi ayam dan tumis lagi sehingga ayam empuk. Setelah itu, masukkan kentang dan tumis sehingga kentang empuk. Akhir sekali, masukkan sos tiram, kicap cair, lada hitam, jintan manis dan garam. Gaulkan semua bahan-bahan tadi sehingga rata. Setelah siap,

Ambil doh yang telah direhatkan tadi, bulatkan dan pipihkan menggunakan jari anda. Masukkan isian tadi ke dalam doh tersebut. Kemudian, lipat doh itu dan ratakan. Gunting menggunakan gunting khas karipap atau boleh juga menggunakan sudu minuman untuk membuat bentuk bulat karipap. Goreng karipap di dalam minyak yang panas sehingga kekuningan.

Yeah! Sekarang, karipap sedap anda sudah siap untuk dimakan. Bolehlah menyantapnya bersama-sama dengan sos cili atau kopi yang suka.

Sekian, resepi karipap sedap yang telah saya kongsikan hari ini. Mana tahu, esok-ne kita boleh buat bersama-sama dengan keluarga. Selamat mencuba!

Resepi Karipap Kentang Daging

If you are looking for Koleksi 1001 resepi karipap, you've visit to the right page. We have pics like Resepi karipap kentang daging (satu tak cukup!) saji.my, resepi karipap pusing paling sedap! sharing my ceritera, made by shas karipap kentang snapchat makanan, ide makanan, makanan. Here it is:

Resepi karipap sedap afiffuddin.com, bellalicious kitchen karipap daging

Karipap kentang resepi food papan pilih. Karipap resepi inti kentang sedap gerenti daging. Daging kari kentang pisang batang resepi gulai kambing memasak sik roti disediakan biasanya disuguhkan bawakan karipap. Resepi karipap kentang daging (satu tak cukup!) saji.my. Karipap kuih muih goreng rangup resepi sedap inti daging diperlukan seketul tapi sahaja. Koleksi 1001 resepi karipap. Bellalicious kitchen karipap daging


Also read:

.